تنظیمات استایل سایت

• gold
  • red

لوزه‌برداری

بادامک‌برداری (لوزه‌برداری) یا تانسیلکتومی (به انگلیسی: Tonsillectomy) نام نوعی جراحی گوش حلق بینی می‌باشد که در آن اقدام به برداشتن لوزه‌ها می‌شود. این عمل جراحی حدود ۳۰۰ سال قدمت دارد که به‌طور سنتی با حذف دو لوزه موجود در کناره حلق به انجام می‌رسد.
این عمل در پاسخ به وقوع مکرر التهاب لوزه، جراحی درمانی آپنه انسدادی خواب، انسداد راه‌های هوایی یا آبسه دور لوزه انجام می‌شود.
در کودکان لوزه سوم نیز همراه با این عمل جراحی برداشته می‌شود که به آن آدنوئیدکتومی (Adenoidectomy) و در صورتی که همراه با برداشتن لوزه باشد به آن تانسیلوآدنوئیدکتومی (Tonsilloadenoidectomy) گفته می‌شود.

لوزه و آدنوئید ( لوزه سوم ) مکانیزم های دفاعی بدن هستند و مانع از ورود ویروس و باکتری ها به بدن می شوند. تونسیل (لوزه ها) و آدنوئید در نوزادان با ترشح دستگاه ایمنی مادر شروع به رشد می کنند. سلول های کودک که تا ۲ سالگی از سیستم ایمنی مادر حمایت می شوند، بعد ها با سیستم ایمنی بدن خود کودک رشد می کنند. از آنجا که سیستم ایمنی خود کودک جدید است، بدن شروع به آشنایی با ویروس ها، باکتری ها، میکروب ها و بیماری های ناشی از اینها می کند. به همین علت ، کودکان اغلب بیمار می شوند. بدن که در حال مبارزه با بیماری ها است در طی این مدت بزرگ شدن لوزه و آدنوئید نیز مشاهده می شود. شایع ترین گروه سنی مبتلا به لوزه و آدنوئید بین ۳ تا ۹ سال است. علاوه بر اینکه در هر کودک لوزه و آدنوئید دیده می شود، ممکن است در بزرگسالان نیز دیده شود. بر اساس شکایات بیمار، ارزیابی ها صورت می گیرد و تصمیم گیری در مورد جراحی انجام می شود. در هر صورت، جراحی انجام نمی شود‌. از بسیاری از تکنیک های جدید برای جراحی هایی که با بیهوشی انجام می شود استفاده می شود.

جراحی لوزه چگونه انجام می شود؟

هر دکتر از تکنیک خاصی استفاده می کند‌ . این ممکن است تکنیک جدید باشد و یا ممکن است روش های کلاسیک باشد. در طی جراحی با بیهوشی عمومی فرد احساس درد نمی کند. جراحی با باز کردن دهان انجام می شود.  به دلیل خطر بالای خونریزی در قسمت لوزه یک عملیات حساس است. آزمایش خونریزی در فرد قبل از عمل انجام می شود. به این ترتیب، میزان خونریزی در طی جراحی و آنچه که می توان انجام داد تنظیم می شود. با توجه به روش انجام جراحی لوزه مدت زمان آن متفاوت و ۲۰ الی ۳۰ دقیقه طول می کشد. جراحی آدنوئید نیز می تواند در طول عملیات لوزه انجام شود.

در مورد جراحی لوزه بیشتر بدانید

جراحی تانسیل ( لوزه برداری ) و آدنوئید بهترین روش جراحی کودکان است. علاوه بر ایجاد مانع برای بدن، بدن دارای مکانیسمی برای سازگاری با عمل جراحی است‌. در مواردی که لوزه ها نمی توانند در مقابل باکتری ها و ویروس ها مقاومت کنند، اندازه آنها افزایش می یابد و شروع به ورم کردن می کند. در نتیجه گلودرد، تب، مشکل در بلع و مشکلات مشابه مشاهده می شود. برای کودکان مبتلا به لوزه، طبیعی است که در معرض مشکل آدنوئید قرار بگیرند. اگر دو حالت هم زمان رخ دهد، در هر دو می توان مداخله کرد. در صورت تورم لوزه ها و آدنوئید ممکن است انسداد در دستگاه تنفسی فوقانی وجود داشته باشد. با این وجود، تغذیه بیمار با ورم کردن لوزه ها نیز مشکل است. آدنوئید باعث انسداد بینی، خروپف و خوابیدن با دهان باز می شود. مشکلات آدنوئید مزمن در نتیجه التهاب و تورم باعث ایجاد اختلال در صورت می شود‌. لازم است که شرایط را تجزیه و تحلیل کنیم و با توجه به آن در مورد جراحی تصمیم گیری کنیم. در نتیجه، عملیات با بیهوشی انجام می شود و خطرات و عوارض خاصی وجود دارد.

اندیکاسیون‌ها

تانسیلکتومی زمانی برای بیمار کاربرد دارد که وی سابقه تجربه عفونت‌های مکرر لوزه را داشته باشد. دفعات التهاب باید بیش از سه بار باشد.
یک بار التهاب به عفونت لوزه برای انجام این عمل جراحی کافی نیست. مطابق با دستورالعمل‌های آکادمی آمریکایی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن (AAO-HNS) در سال ۲۰۱۲، تانسیلکتومی در موارد زیر اندیکاسیون دارد: عفونت مکرر لوزه با تعداد دفعات ۷ بار در سال گذشته، حداقل ۵ بار در هر سال به مدت ۲ سال یا حداقل ۳ بار در هر سال به مدت ۳ سال، که به صورت مستندات در پرونده‌های پزشکی بیمار موجود باشد یا یک یا بیشتراز موارد زیر باشد: دمای بیشتر از ۳۸٫۳ درجه، آدنوپاتی گردن، ترشحات لوزه یا مثبت شدن آزمون برای گروه A استرپتوکوک بتا همولیتیک.

• نشانه‌های مطلق: بزرگ شدن لوزه‌های که منجر به انسداد راه‌های هوایی فوقانی شود، دیسفاژی شدید (سختی در بلع)، اختلالات خواب یا عوارض قلبی، التهابات لوزه منجر به تب و تشنج
  • نشانه‌های نسبی: بوی بد دهان، اختلال در گفتار، سه بار یا بیشتر عفونت لوزه در هر سال با وجود درمان پزشکی کافی، ورم مداوم یا مکرر یک حامل استرپتوکوکی در پاسخ به آنتی بیوتیک، هایپرتورفی لوزه‌ها که یک طرفه می‌باشد و بافت سرطانی فرض می‌شود.

روش‌های عمل

در این عمل جراحی استفاده از اسکالپل یا چاقوی جراحی بیشترین کاربرد را دارد. با این حال از روش‌های دیگری در انجام این جراحی استفاده می‌شود:

• قطع به وسیلهٔ اسنار (Dissection and snare method): برداشتن لوزه‌ها با استفاده از فورسپس و قیچی با یک حلقه سیم به نام اسنار. در این روش لازم است بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گرفته و لوزه‌ها به‌طور کامل حذف می‌شود و بافت باقی‌مانده کوتر می‌گردد. بیمار بعد از جراحی کمترین میزان خونریزی را دارد.
  • الکتروکوتر (Electrocautery): در این روش با استفاده از انرژی الکتریکی بافت لوزه‌ها جدا می‌شوند. و جهت کاهش خونریزی؛ زخم سوزانده (cauterization) می‌شود. تحقیقات نشان داده است؛ گرمای الکتروکوتر (۴۰۰ درجه سانتی گراد) ممکن است به بافت اطراف آسیب برساند و سبب ایجاد درد پس از جراحی برای بیمار شود.
  • سوزاندن با امواج رادیویی (Radiofrequency Ablation):این روش به وسیلهٔ یک لایه سالین و بدون استفاده از گرما پیوندهای مولکولی را قطع می‌کند. همانطور که انرژی به بافت منتقل می‌شود تفکیک یونی رخ می‌دهد. این مکانیسم می‌تواند باعث حذف بخش یا تمام بافت لوزه می‌شود. این نتیجه در دمایی برابر با ۴۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد انجام می‌شود. و چنین ادعا شده‌است که درد کمتر، بهبودی سریعتر و مراقبت بعد از عمل کمتری دارد. این عمل در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.
  • چاقوی جراحی موزون (Harmonic scalpel): یک وسیله جراحی با استفاده از امواج فراصوت کار می‌کند.
  • تخریب با امواج رادیویی (Radiofrequency ablation)
  • جوش حرارتی (Thermal Welding)
  • لیزر دی اکسید کربن (Carbon dioxide laser)

مراقبتهای قبل از عمل

• آزمایش خون (کنترل زمان انعقاد خون)
  • کنترل وجود دندان لق
  • معاینه فیزیکی و سابقه پزشکی

مراقبت‌های روز قبل از عمل:

• خودداری از مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، وارفارین و دیگر داروهای مشابه.

مراقبت‌های روز عمل:

• منع از خوردن و آشامیدن؛ حدود ۱۲ ساعت قبل از عمل
  • مصرف داروهای خاص با یک جرعه کوچک آب

این عمل جراحی مانند دیگر اعمال خطراات و عوارض خاص خود را دارد:

• خطرات بیهوشی:
    • واکنش به داروهای بیحس کننده
    • اختلالات تنفسی
  • خطرات جراحی:
    • خونریزی در حین عمل جراحی
    • تورم: تورم زبان و کام نرم. این تورم باعث اختلالات تنفسی در چند ساعت ابتدایی بعد از عمل می‌شود.
    • عفونت بعد از جراحی که بسیار نادر است و نیاز به درمان دارد.

التهاب لوزه

لوزه ها در دو طرف گلو و در پشت زبان قرار دارد. مسئول جلوگیری از ویروس ها و میکروب هایی است که می توانند از طریق دهان وارد بدن شوند. در نتیجه عدم جلوگیری از ورود میکروب ها و ویروس ها، باعث ازدیاد آن ها در لوزه و التهاب می شود. اول، باعث بزرگ شدن لوزه ها شده و سپس قرمزی و التهاب روی آنها دیده می شود. این وضعیت بیشتر در کودکان اتفاق می افتد. میکروب هایی که باعث التهاب لوزه ها می شوند می توانند از طریق تماس نزدیک، بزاق و تنفس منتقل شوند. علائمی وجود دارد که از فرد به فرد متفاوت است و بر اساس مقاومت بدن هر فرد ظاهر می شود. تورم لوزه ها، قرمزی، گوش درد ناشی از تورم لوزه، مشکل در بلع، تب بالا (بین ۳۸ تا ۴۰ درجه)، تب و لرز، خستگی، از دست دادن اشتها، تغییر در صدا و سردرد نشانه هایی از التهاب لوزه ها است. در کودکان، شکایت از شکم درد و استفراغ دیده می شود. اولین روش درمان التهاب لوزه، مصرف زیاد مایعات و تمیز کردن داخل دهان است. بیمار باید در این دوره استراحت کند و از آنتی بیوتیک ها برای عفونت استفاده کند. برای این، ابتدا به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید. متخصص تصمیم خواهد گرفت که آیا آنتی بیوتیک ها مورد نیاز هستند یا نه. مصرف داروی اشتباه به جای درمان ممکن است بیماری را بدتر کند. برای تاثیر داروها باید به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کرد‌‌. اگر تب از بین نرود و شکایات دیگر همچنان ادامه داشته باشد نباید انتظار داشت که به طور خود به خود بهبود یابد. در صورت تاخیر، علاوه بر التهاب لوزه، بیماری دیگری نیز به وجود خواهد آمد. ایجاد آبسه در لوزه و محیط اطراف آن، عفونت گوش میانی، تب روماتیسمی، مننژیت (عفونت غشای مغزی)، بیماری هایی هستند که در صورت تاخیر ممکن است رخ دهد.

fa فارسی